Bye North Island, hello South! - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Rianne Hoffer - WaarBenJij.nu Bye North Island, hello South! - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Rianne Hoffer - WaarBenJij.nu

Bye North Island, hello South!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

18 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Nelson

Kia Ora! (Hallo in Maori)

Daar was ik weer. Ondertussen ben ik aangekomen op het zuider eiland. De laatste paar dagen op het noorder eiland hebben jullie nog te goed van me dus bij deze.

Vanaf Taupo gingen we weer verder met de bus richting Waitomo. Onderweg kwamen we door een dorpje genaamd Te Kuiti. Dit is het beste schaapscheer dorpje van de wereld. Ze houden hier zelfs scheerwedstrijden, erg bizar. Maarja aangezien er in Nieuw Zeeland meer schapen leven dan mensen.. Na dit dorpje zzijn we aangekomen in Waitomo. Hier hebben we een grot bezocht met 'glowworms'. Dit was best wel mooi om te zien. Het was helemaal donker daar binnen dus het enige wat je zag was de kleine lichtgevende wormen. Het leek net een sterrenhemel. Een nadeel alleen was dat je het niet op de foto kreeg jammer genoeg. Maar als dat het enige is ;) 's Middags hebben we een stop gemaakt bij de Tawhai Falls, dit waren watervallen met een mooie beek (dit is Gollom's pool in de Lord of the Rings movies). Na deze watervallen zijn we aangekomen in het National Park en hebben we een stuk door de bergen gereden. Hier hadden we uitzicht over Mount Doom (wederom uit LOTR) en hebben we een bezoekje gebracht aan een wintersport dorpje boven in de bergen. Het uitzicht vanaf hier was zo mooi!!

De volgende ochtend moesten we vroeg op om een wandeling van 20 km te maken door het National Park en de bergen, de Tongariro Crossing. Deze wandeling zou ongeveer 8 uur duren. Wij hebben hem in 6,5 uur gelopen maar het was echt een hel haha! Achteraf heel erg mooi, maar we moesten 350 treden klimmen tot een hoogte van 1886 m om vervolgens weer te dalen tot ongeveer 700m. Deze trappen worden ook wel de 'Devils staircases' genoemd, zegt misschien al genoeg. Bovenop de berg was het ook onwijs koud, er lag gewoon sneeuw op de top. En de wind.. Maar de uitzichten die we daar gehad hebben en de natuur die we gezien hebben was het 100% waard! Ik had alleen na ongeveer 30 minuten al een hele erge blaar op mijn hiel, maar heb niet opgegeven en ben gewoon doorgegaan (gelukkig!).

De volgende dag na een slechte nacht (dachten goed te kunnen slapen na die lange wandeling, maar de vrouw in onze kamer snurkte echt niet normaal hard..), moesten we weer verder met de bus. Vandaag bracht de bus ons naar Wellington, de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Onderweg kwamen we door allerlei soort van thema dorpjes. Het eerste dorpje had midden in het centrum een beeld van een grote wortel staan, de 2e een beeld van een grote regenlaars (hier hielden ze zelfs wedstrijden wie het verst zijn gumboot kon gooien, bizar..) en in het laatste dorpje stond the Bull centraal. Daarna reden we nog door een van het grootste militair gebied van NZ. Onderweg hadden we heel veel regen gehad (zoals eigenlijk bijna overal op het noorder eiland). Gelukkig was het droog dat we aankwamen in Wellington. Alleen waaide het er heel erg hard, maar dat schijnt gewoon te zijn daar. De bus had ons door de stad gereden en wat highlights laten zien. Zo hebben we het parlementshuis gezien, mooi gebouw, zijn we naar een uitkijkpunt geweest waar je over heel Wellington kon kijken en zijn we langs de haven en het strand gereden. 's Avonds hadden we onszelf verwend en hebben we nacho's gemaakt. Erg lekker!

Na een nacht in Wellington hebben we de ferry genomen naar Picton (Zuider eiland). De ferry overtocht is een van de mooiste overtochten van de wereld en hier was niks van gelogen. Het was een tocht van ongeveer 3 uur door prachtige natuur. We hebben zelfs wilde dolfijnen gezien die met de boot mee gingen zwemmen. Zo gaaf!! Toen we aankwamen in Picton stond de bus al weer op ons te wachten om ons naar Nelson te brengen. Onderweg vond ik de natuur van het Zuider eiland nu al mooier dan het noorder eiland. Aangekomen in Nelson, een leuk stadje, hebben we een rondje gelopen door het centrum. Even naar de supermarkt om de dagelijkse boodschappen te doen en toen vonden we zomaar een tas met daarin 6 chocolade repen en 2 zakken snoep. Heel vervelend, maar dat konden we natuurlijk niet laten staan :P. Het hostel waar we in sliepen was een heel gezellig hostel. We hadden daarom ook besloten om in plaats van 2 nachten, wat we eerst gepland hadden, 4 nachten te blijven.

Onze eerste dag in Nelson zijn we naar Abel Tasman nationaal park geweest en hebben we een kayak gehuurd. Hier hebben we ongeveer 3 uur op het water doorgebracht en onderweg hele mooie verlaten strandjes gezien.

De dag daarna hebben we lekker een relax dag ingelast. We hebben de hele dag bij het zwembad gelegen en een beetje uitgerust. Want elke dag vroeg op staan en in de bus zitten hakt er na een tijdje toch wel aardig in.

Na onze heerlijke relax dag zijn we de volgende dag naar het middelste puntje van NZ gegaan. Hiervoor moesten we eerst een hele steile berg beklimmen, maar het uitzicht was het weer waard. Daarna zijn we nog door de Queens Garden gelopen, mooie botanische tuinen. En ja toen was het tijd om te doen wat we hier nog niet echt hadden gedaan, shoppen!

De dag erna was het weer tijd om verder te gaan. Want ja de tijd gaat snel en we hebben nog genoeg te zien. Vandaag hadden we een lange dag in de bus. We zijn om 5 uur aangekomen in Greymouth waar we weer een nachtje blijven om morgen weer door te reizen naar Franz Josef. Gelukkig hadden we onderweg nog wat stops gemaakt. Waarvan een bestond uit een wandeling van 1,5 uur door echt super mooie natuur. Dit was een wandeling bij het westelijkste puntje van NZ en tevens het punt wat het dichtst bij Australie ligt. Dit was een route door een soort van duinen en langs de kust met in het water hele mooie rotsen. Onbeschrijvelijk! Hierna vervolgden we onze reis langs de westkust. Deze route was een beetje te vergelijken met de Great Ocean Road in Australie. Ook super mooi. Als laatste hebben we een stop gemaakt bij de zogehete 'Pancake rocks'. Wederom heel mooi en heeft weer wat mooie foto's opgeleverd. En alsof dat nog niet alles was hebben we hier ook zeehonden gezien. Zelfs een moeder met een kleintje! Weer iets om af te strepen op mijn lijstje haha ;)

Ik denk dat dit het voor nu weer even was. Ik ben ondertussen al aan het aftellen. Over 9 dagen ga ik alweer naar huis toe. Maar tot die tijd blijf ik nog volop genieten, want zoals ik al zei we hebben nog genoeg op de planning staan.

Dus ik zou zeggen tot mijn volgende verhaal en ik zie julie reacties weer graag tegemoet :)

Heel veel liefs en dikke kus

• 18 Januari 2012 - 10:41

Eric V V:

Hoi lieverd,is weer een prachtig verslag,geniet nog even want de laatste dagen zullen wel snel gaan!
    We zien je weer in holland.
    Kussen Oma & Opa

• 18 Januari 2012 - 14:15

Ronnie:

Lieve Rianne,
    Wat heb je weer een hoop gezien.
    Wel knap hoor 20 km lopen en dan al zo vroeg met een blaar.
    Wat vervelend nou dat jullie chocolade repen en snoep vonden. Maar ja,dan eet je het toch maar op.
    Genieten erg van je verslagen en zijn blij dat je zo geniet.
    Nu is het aftellen begonnen, maar denk daar nog maar niet aan. Geniet van de rest van je trip en we zijn benieuwd naar je foto's.
    Dikke kus en liefs van Ben Ronnie

• 18 Januari 2012 - 18:20

Annemiek:

Hey wat een verhaal weer zeg het is soms te veel om op te schrijven maar toch doe je dit elke keer weer. Knap dat je dat allemaal nog weet wat je gedaan hebt. Zoals je zelf al zegt geniet je dus volop en dat is de bedoeling. Wat een ervaring die 20 km lopen. Wie weet kan je wel meedoen met de nijmeegse 4 daagse. Je hebt nou al zoveel gelopen????( haha) Wij wensen jou nog heel veel mooie plekjes om van te genieten en tot ziens maar weer.
    Lieve groetjes de koopmannetjes

• 19 Januari 2012 - 11:57

John:

Hoi lieverd,

Wat geniet je toch lekker van alles, zo leuk om te lezen. We zijn aan het aftellen, nog iets meer dan een week. Zal blij zijn als je weer thuis bent, ben benieuwd naar je foto's en verhalen. Nog lekker veel zien en genieten en dan opmaken voor de lange terugreis.
    Mis je en liefs

• 21 Januari 2012 - 09:59

Niels:

He zusje

Wat een leuk verslag weer. Je maakt me toch wat mee daar zeg. Stoer dat je die 20km wel heb uitgelopen hoor. Ik ben echt heel erg benieuwd naar je foto's.

Ik ben ook al aan t aftellen hoor ;) Maar geniet nog maar ff van je laatste dagen.

Xxx

• 24 Januari 2012 - 15:35

Claudia:

Lieverd.
    Geniet nog even lekker van je laatste dagen. Nog even een paar leuke excursies doen en dan de lange terugreis naar ons :).
    Ik kan het haast niet afwachten tot het zaterdag is.
    Dikke knuffel van je mamsie.